Koleją po Kresach 🚂

Zbliża się wiosna, a to czas wycieczek, na które wielu z Was zapewne wybierze się pociągami. Tak się składa, że odwiedzając nasze muzeum możecie podziwiać specjalną wystawę poświęconą kolei kresowej 🚊

Data publikacji:

Jest to temat bardzo bogaty. Lwów został przyłączony do linii kolejowej 4 listopada 1861 roku. Tym samym skomunikowano go z innymi europejskimi ośrodkami, jak Wiedeń i Kraków 🏙️

Miasto znalazło się na szlaku Kolei Galicyjskiej, która była sukcesywnie budowana od 1856 roku 🏗️

Przez wiele lat drugiej połowy XIX stulecia sieć stale rozwijano. W 1858 roku liczyła 168 km, w 1871 już 587, a w 1887 - 848 km 🛤️

Wraz z rozwojem zwiększała się liczba pasażerów. W 1860 przewożono 271 tys. osób, w 1870 było to 594 tys., a w 1891 już ponad 1,5 mln 🧑‍🧑‍🧒‍🧒

W związku z atrakcyjnością kolei w 1904 roku wzniesiony został we Lwowie nowy i istniejący do dziś dworzec główny. Jego architektem był Władysław Sadłowski 👷‍♂️

Powstały w stylistyce secesji potężny gmach ozdobiony został ogromną szklaną halą, która miała przypominać dworzec wiedeński. Był to zabieg celowy z uwagi na to, że do Lwowa czasem przybywał w odwiedziny Karol Ludwik Habsburg - brat cesarza Franciszka Józefa 🤴

Nie tylko ten obiekt kolejowy miał robić wrażenie. Warto zwrócić uwagę na inne wybitne przykłady infrastruktury, które znajdowały się na dawnych kresach 🔍

Wśród nich bez wątpienia wyróżnia się długi na 240 metrów most kolejowy w Zaleszczykach oraz most nad Prutem. Ten drugi, wzniesiony w 1896 roku, był obiektem kamiennym o największej w ówczesnej Europie rozpiętości łuku - 65 metrów! 🌉

Wielkiego uroku ówczesnym podróżnym dodawały lokalne dworce kolejowe. Wśród nich pięknie usytuowane stacje w: Jaremczu, Worochcie, Tatarowie, czy Delatynie 🚉

Pamiątki związane z koleją na Kresach można podziwiać w jednej z gablot na wystawie „Kresy - ocalone wspomnienia”. Zachęcamy do odwiedzin 🏛️

kolej.jpg 249.95 KB

Dobrymi wiadomościami fajnie się dzielić z innymi!

Data publikacji:

Powodzenie!

Niepowodzenie!