Oto lekcji muzealnych ciąg dalszy!
Dzisiaj o „Źródłach historycznych” dowiadywali się uczniowie szkoły podstawowej z Grodkowa, a „Życie codzienne w średniowieczu” zgłębiali licealiści z Wrocławia. Przewodniczką po tych tematach była pani kustosz Anna Techmańska, wiodąca za sobą słuchaczy sugestywną opowieścią, bogato ilustrowaną wybranymi spośród zasobów muzealnych artefaktami. Sala Portretowa tym razem stanowiła miejsce i tło tej wyprawy wehikułem wyobraźni sprzężonej z wiedzą w głąb historii. To, co poznajemy i czego się uczymy, jakoś sobie wyobrażamy. Rozumiemy tylko to, co jesteśmy sobie w stanie wyobrazić. Ale czy dobrze rozumiemy? Czy dobrze wyobrażamy? Wyobrazić sobie życie codzienne w średniowieczu, bez przekłamań, można w oparciu solidną wiedzę historyczną, którą się czerpie z historycznych, wzajemnie się weryfikujących, potwierdzających albo zaprzeczających sobie, źródeł: pisanych, ilustrowanych, materialnych, archeologicznych, z czasu pokoju i z czasu wojny, poddawanych następnie naukowej analizie i krytyce. Wtedy powstaje w naszych głowach w miarę prawdziwy, w miarę obiektywny obraz minionych epok, np. wolny od czasem fałszywych negatywnych stereotypów na temat średniowiecza. Takie było, oprócz konkretnych informacji i ciekawostek, ogólne przesłanie dzisiejszych lekcji, skierowane do uczniów. A następnych lekcji ciąg dalszy nastąpi już wkrótce!
Powodzenie!
Niepowodzenie!